DOZNAJMO ŠTA NE ZNAMO
Posle ovde prvih pročitanih reči o fudbalu, većina će se izjasniti da im je „sve to poznato“. A ako u miri pogledaju snimak bilo koje nacionalne fudbalske utakmice, pa neka saberu greške – izgubljene lopte, dobiće odgovor zašto je napisan ovaj prilog. Jer, početni problem u fudbalu je tačna pretstava o tome kako bi trebalo igrati. Dobri poznavaoci ove igre trebalo bi da o tome stalno govore i pišu. U ovom prilogu su navedeni samo neki od mnoštva zahteva koji ovu fudbalsku igru treba da učine racionalnom, lepšom i dopadljivijom.
Sažete fudbalske zapovesti
Svi počinjemo da učimo o svemu, od prvog dana života, pa tako neki zavole i zastanu u fudbalskoj školi. Kakve su fudbalske škole i njihovi učitelji, dosta je pisano u prethodnim prilozima ovog bloga.
Trebalo bi slediti sledeće putokaze;
1.Shvatiti da je suština sportskih igara borba za prostor i vreme.
2.Zatečenim posledicama – moramo (do)znati uzroke.
3.Gradirajmo znanje; a. šta moramo b. šta trebamo i c. šta je poželjno znati.
4.Besprekorno moramo ovladati primo-predajom lopte, naroćito u kretanju.
5.Što bolje naučiti varke i dribling, najbolje oruđe u svim sportskim igrama.
6.Puno racionalno trčati – nedopustivo je trčkarati ili šetati.
7.Pravovremeno se otkrivati, široko i duboko i sretati se s loptom u kretanju.
8.Proslediti loptu prvim dodirom, a kad je potrebno i korisno sa više dodira.
9.Prekršaji u obe faze igre su odraz neznanja i nemoći.
11.Protivnika s loptom ometati i usporavati, a ne srljati u otimanje lopte.
12.Ofsajd (zamka) je idealna prilika za uspešne akcije napada. Danas to niko uspešno ne radi, a to je izuzetno korisna, relativno laka, a nenaučena lekcija.
13. „Crne tačke“ fudbala, „nepisana pravila“igre i sveobuhvatna statistika, moraju se koristiti i na taj način znatno unapređivati igru.
14.OKI (osnovna koncepcija igre) mora biti funkcionalno racionalna. To je vizija trenera o igri od nje najviše zavise očekivani rezultati igre.
15.Zabluda je ocenjivati današnji fudbal po igri nekoliko elitnih klubova sa najboljim pojedincima koje nije niko „školovao“, već su sami iskoristili svoju nadarenost i upornim radom postali profesionane zvezde fudbala.
Samo ponekad imamo prilike da vidimo skoro idealne prikaze „baletskog fudbala“. ali uspešnih sledbenika je malo, jer ne uočavaju bitne detalje konstrukcije takve igre, kao napr. korisno upotrebljene vremenske stotinke sekunde ili prostorne decimetre.
Minusne barijere
1.Aktuelna pravila fudbala postala su – neupotrebljiva jer sputavaju igru. 2.Šablonski treninzi, nemotivisanost, neodgovornost, nezalaganje, prepoznatljivi su na utakmicama. 3.Moralno voljna lepeza, nedovoljno je otvorena. 4.Razmišljati na racionalan način, mora se naučiti. 5.Dolazak u novu sredinu uvek je rizik, čak, i ako smo – „neko“.6.Zbog svoje jednostavnosti, a istovremeno i potcenjenosti, vrhunski fudbal postaje najteža sportska igra. Ponovimo opet; imamo, vidimo i govorimo o posledičnoj stvarnosti, ali su nam uzroci nepoznati. Ovu zamku ne uoćavamo!
Koliko god da je zatečenoj generaciji igrača potrebna dobra stručna pomoć, toliko
se od ove potrebe brani zatečena struktura čelnika.
Ovde prestaje svako čuđenje i nezadovoljstvo gledajući (igrajući) nešto što nije naućeno, zbog još uvek prisutne „Pačje škole“. Fudbalski đaci vole školu, ali su im učitelji – nedovoljno školovani. Zato, nađite istomišljenika i razmenjujte mišljenja o zajedničkom traganju o fudbalskoj čaroliji.