KRITIČARI I SAVETODAVCI U SPORTSKIM IGRAMA

KRITIČARI I SAVETODAVCI U SPORTSKIM IGRAMA

 

     Svako stvaralaštvo trebalo bi da prate orgovarajući kritičari, što je od velike i neprcenljivo vrednosti za njegov razvoj i napredovanje. Čak je i nezamislivo nešto stvarati, bez vredostnog ocenjivanja drugih. Sa žaljenjem se može konstatovati, da u fudbalu i rukometu nema dovoljno dobrih kritičara, analitičara i savetodavaca. U navedenim sportskim igrama nema dovoljno bivših igrača koji bi na kritičan način mogli pomoći svojim sportskim sledbenicima. Od medija izostaje takva pomoć.  Dakle, ponuda takvih usluga nema, kao ni bilo kakve – potražnje. Ovo pitanje ne bi smelo zaobići prvu sportsku instituciju, kao što je – Ministarstvo za sport. I za nacionalni OK u ovoj oblasti ima posla, brige i odgovornosti.

 

Fudbalska stvarnost i praksa

     Zadržimo se kod fudbalske igre kao najstarije i najpopularnije u svetu, a ipak, po mnogo čemu je iza ostalih sportskih igara. Izuzimaju se nadareni pojedinci i bogati klubovi. Ovde se misli na nacionalne lige, gde se u igama čini nedopustivo mnogo grešaka, koje se od početka pojavljuju i ponavljaju, jer se ne zapažaju, pa samim tim se i ne ispravljaju.

 

Stručno vođenje kluba

     Stručni čelnik nekog kluba, tima – trener, ili šef stručnog štaba je čovek za koga neka sredina veruje da može uspešno voiti njihov tim. Odabrana ličnost opredeljuje se za određene saradnike, specijaliste iz pojedinih oblasti trenažnog procesa, koji mogu u velekoj meri doprineti uspehu dotične ekipe. Prva ličnost struke zadržava sva prava odlučivanja u zajedničkom radu.

Prvim delom posla, tehnićkom obukom i psihomotornim osposobljavanjem bave se saradnici, a drugi, mnogo delikatniji deo – o osnovnoj koncepciji igre (OKI), sva prava, obaveze i odgovornost zadržava za sebe prvi čovek struke. Na opštu žalost, ovde započinju mnoge dileme i problemi većine ekipa.

     Ideju i viziju o igri pretvoriti u uspešno delo je vrlo složen i zahtevan proces, o čemu je opširno pisano u prethodnim prilozima ovog bloga. Dobrih primera o prikazu dobrih igara u profesionalnom svetskom fudbalu ima dosta. Nažalost, široka  svetska nacionalna baza, te „ponude“ ne koristi, jer ih njihovi treneri ne znaju prepoznati. Sistem obrazovanja nacionalnog trenerskog kadra osnovnih nacionalnih baza, ne ispunjava očekivanja. Ključni problem je što se čelnici sporta, u takvim sredinama, više bave nesportskim temama i pitanjima, nego sa sportskim potrebama i perspektivama.  Praksa sa terena neprekidno potvrđuje, da sve poćinje od početka, od slova a i b, i brojeva 1 i 2,  od primo-predaje lopte i – trčanja.

 

 

Savetodavci, saradnici

     Ako državnici najvišeg ranga, ministri, direktori i mnogi drugi ćelnici, imaju saradnike savetodavce i specijaliste iz različitih oblasti rada, zašto onda u fudbalu nema saradnika iz oblasti organizacije sportske igre, koji bi pomno pratili igru uživo, reagovali na licu mesta na potrebne promene i ispravljanje toka igre.

     Najbitniji detalj igre jeste, do koje mere smo nametnuli protivniku svoj način igre, kako u napadu, tako i o odbrani i, koliko uspevamo u neutralisanju igre protivnika. Jer, mnogo toga se neprekidno dešava uživo, a posmatrači ne vide ono

što bi se eventualno trebalo ili moralo menjati.

 

Sportski vidovnjaci

     Kao dirigenti igre najuspešniji su treneri košarkaša i odbojkaša, a u fudbalu i rukometu, to je trajan problem. Istina, u fudbalu je najteže organizovati tečnu, skladnu i lepu igru. U dobroj fudbalskoj školi, učeći iz različitih fudbalskih izvora, a sve to vežbati sa mladim kategorijama uz dobre mentore, a uz dobar osećaj za racionalnost, moguće je postati dobar fudbalski savetodavac, voditelj, dirigent sportske igre. Aktuelnih primera dobrog vođenja fudbalske igre ima, naročito među ženskim trenerima. Da, da, nije greška!

 

Spoznajne oblasti voditelja igre pod – moranje

Da je nekad bio dobar igrač. – Da je imao dobre trenere. – Da je shvatio suštinu igre i puteve njenog stvaranja. – Da insistira na besprekornoj primo-predaji lopte.

– Da vidi posledice, da bi mogao uticati na uzroke. – Da je bolji taktičar od protivnika. –Da sprovodi visoko intenzivan trening, da bi takve bile i utakmice.

– Da zapaža i reaguje na svako „zabušavanje“ igrača.

Treba uzeti u obzir i spoznaje „treba da zna“, kao i „poželjno je znati“

 

Može pomoći

     Složeno je i zahtevno znati oblikovati ljudsko biće koje učimo. Uvek se treba služiti listom pedagoških principa i prioritetima. Racionalno razmišljanje je uvek najkorisnije, a i ono se uči – i dijalogom. Svakim učenjem postajemo bolji. Treba se služiti statističkim podacima i analizom video zapisa, jer se tako najbolje uči i izbegava ponavljanje grešaka, koje su najveća prepreka u napredovanju.

Pred taštinom sve pada u vodu, pa tako, pitanje je, da li će neko upotrebiti ovo što je ovde napisano.   

 

    

 

Komentariši